Het thuisonderwijs
Groep 3/4/5 week 20

Groep 3/4/5 week 20

Week 20

 

Gynzy en Basispoort staan voor de kinderen open zodat zij daar kunnen herhalen en extra kunnen oefenen. Toegang is met de codes die tijdens het thuiswerken zijn gebruikt. Dit is niet verplicht, het mag.

Opdracht 1: Sportieve opdracht (meester Devin)

Houdt een eierenrace: Wie het snelst van de een naar de andere kant van de kamer kan rennen met een ei op een lepel. Voor de extra moeilijkheidsgraad moet de lepel in de mond.

Opdracht 2: De Elout mini bieb

Sinds deze week hebben wij op school een zwerfboekenstation! De Elout mini bieb. Hier kun je boeken lenen en weer terugbrengen. Hoe leuk is dat!!

Op het plaatje zie je Igor Krulsnor. Hij is kindervriend, goochelaar en fan van Kinderzwerfboek. Igor vertelt in 4 filmpjes over de spannende Gouden Sticker actie op 26 mei. Want zwerfboeken bestaat dan 10 jaar! En omdat dat nog best lang duurt, leert hij je iedere week een nieuwe goocheltruc. Dan kun je lekker thuis goochelen. Nieuwsgierig? Kijk hier naar het eerste filmpje. 

Heb jij al een boek geleend uit De Elout mini bieb? Kies een mooi uit en lezen maar.

Hieronder nog wat leuke dingen die je kunt doen na het lezen van het boek.  

1. Maak 5 vragen over het boek. Stel deze aan iemand die het boek ook al gelezen heeft. Schrijf de vragen en de antwoorden op.

2. Knutsel of teken iets (dier, landschap, voorwerp, géén persoon) dat in het boek voorkomt (bijv. landschap in een kijkdoos enz.)

3. Bedenk zelf een ander einde voor het boek. Je mag hierbij typen op de computer (minimaal 1 pagina).

4. Maak een mindmap over het boek.

5. Maak een stripverhaal van een stukje uit het boek. Zet erbij over welke bladzijden uit het boek jouw stripverhaal gaat.

6. Ontwerp je eigen boekenlegger (vraag materiaal aan de juf/meester). De boekenlegger moet passen bij het boek/verhaal.

7. Verkleed je als iemand uit het boek. Laat de klas raden wie je bent en vertel dan ook kort iets over deze persoon (alsof jij het echt bent!).

8. Lees een stukje voor uit het boek, met een gekke stem. Wel eerst goed voorbereiden!

9. Verzin een kort toneelstukje bij een situatie uit het boek (max. 10 min.). Klasgenootjes mogen helpen. Wel goed voorbereiden!

10. Houd een presentatie/korte boekbespreking over het boek.

11. Maak een liedje over het boek. Op de melodie van een bekend kinderliedje. Schrijf de tekst duidelijk op en oefen goed!

12. Maak zelf een kaft bij het boek die pas bij de sfeer van het boek. Denk aan titel, auteur , illustrator en een stukje tekst voor op de achterkant (zelf bedacht!), waarmee je de andere kinderen nieuwsgierig maakt. (Je kunt een a4tje hiervoor dubbel vouwen).

13. Maak een gedicht bij het boek dat past bij het verhaal (romantisch, spannend, grappig enz.). Je mag ook woorden uit het boek gebruiken en de tekst verder versieren.

14. Doe net alsof je een interview hebt met de hoofdpersoon uit het boek. Stel tenminste 7 vragen en bedenk wat de hoofdpersoon zou antwoorden. Je mag typen op de computer.

Veel succes en plezier! We zijn benieuwd naar het resultaat. Dat mag je mailen naar thuiswerken@soeterwoude.nl

Terug